Prenumerationer & abonnemang

Här är lite tips om prenumerationer och abonnemang. Ett erbjudande som är billigt och verkar bra kan bli dyrt.

Innan köp

  • Om du tackar ja till ett erbjudande om en prenumeration, abonnemang på en produkt eller tjänst så är det viktigt att du innan tar reda på vad som gäller!
  • Vad krävs för att du ska få säga upp ditt avtal? För det är ju ett slags avtal mellan dig som köpare och företaget som säljer. Läs villkoren (avtalsvillkoren) noga och ta till exempel reda på bindningstiden.
  • Finns kontaktuppgifter såsom adress, e-post, telefon eller en chattfunktion. Är det lätt att få tag i företaget ifall något skulle gå fel?
  • Ta referenser! Googla INNAN köp! Många är de som har fått problem med ett visst företag och när de söker på företagets namn så ser de att det är ett företag som inte bryr sig om sina kunder.
Pickit-0a42865d-b9bd-414c-ade7-b6025aaf5faf
Pickit-11370e6f-4869-4d86-9a51-1fce0cb92c4d

När du tecknar dig eller gör ett köp

  • Ta skärmdumpar i varje steg av köpprocessen. Ta reda på hur du gör det på din dator eller mobil. På dator finns det ofta en tangent "Print Screen". På mobiler kan det vara olika beroende på modell till exempel trycka på volymknappen och påknappen samtidigt.
  • Betalning med kort är oftast bra. Då finns det en möjlighet att ditt kortföretag kan stoppa betalningen om du säger till dem.

Efter ditt köp

  • Säg upp ditt abonnemang skriftligt. Tänk på att spara en kopia som bevis.
  • Använd e-post istället för ett formulär. Använder du ett formulär saknar du bevis att du skickat din uppsägning ifall inte företaget skickar en bekräftelse.
  • Använd e-post istället för att ringa.

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.